Ryokan i Onsen – co to takiego?

Ryokan, Onsen, Fuji, Fujiyoshida, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Japan

Ryokan to japoński tradycyjny "hotel" połączony najczęściej z gorącymi źródłami, zwanymi Onsen. Uwielbiam wygrzewać się w ciepłych wodach, a idea zanurzenia się w gorących źródłach z widokiem na Fuji stała się moim japońskim długo wyczekiwanym marzeniem. Polecam wybrać się w okolice pięciu jezior np. Fujikawaguchiko lub Fujiyoshida.

My wybraliśmy miejscowość Fujiyoshida i jechaliśmy pociągami z Kyoto. Droga z Tokio jest o wiele prostsza, bo jedzie bezpośredni autobus 2 godziny z Tokio do Fujikawaguchiko. A potem można już taksówką, autobusem lub hotelowym shuttlem dostać się do Fujiyoshidy.

Niestety nie udało nam się przejechać całej trasy na bilecie JR. Musieliśmy dokupić dodatkowe bilety. Tak, bilet JR ma kilka wyłączeń, których do końca nie rozumiem 🙁

Nasz dojazd z Kioto wyglądał tak: Pojechaliśmy pociągiem na bilecie JR z Kioto do stacji Otsuki. W Otsuki przesiedliśmy się do Fujikyu line do Kawaguchiko (za dopłatą 1,140 yenów). Nasza trasa trwała w sumie około 5 godzin, więc warto było ją odpowiednio wcześniej zacząć, tak by zdążyć jeszcze na 18:00 na niezapomnianą kolację w Ryokanie.

Fujikyu line, train, Japan

Powrót mieliśmy już do Tokio, więc było dużo prościej. Z Fujikawaguchiko wybraliśmy bezpośredni autobus do centrum Tokio, który kosztował tyle samo co pociąg z jedną przesiadką, a był trochę szybszy. Bilet polecam kupić dzień wcześniej w kasie w Fujikawaguchiko.  Jak my kupowaliśmy bilety dzień wcześniej, to już na niektóre autobusy nie było miejsc.

Po długim internetowym researchu wybraliśmy Ryokan Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA w Fujiyoshida. Rezerację robiłam ze strony hotels.com. Jest to luksusowy Ryokan w pięknym japońskim stylu z perfekcyjną japońską obsługą i przepięknym widokiem na Fuji, szczególnie z gorących źródeł znajdujących się na dachu hotelu. Niestety z zewnątrz budynek wygląda tragicznie - przypomina mi polski blok z lat 80'. W środku jednak czekają nas fantastyczne japońskie wnętrza i obłędny piękny japoński ogród, po którym można spacerować w japońskim szlafroku (zwanym Yukata), kilka cudownych restauracji i onseny (baseny z gorącymi źródłami).

Cena pokoju za noc to około 1200-1500 pln, ale w cenie jest śniadanie i obłędne kolacje w formie najwyższej klasy kaiseki, czyli takiego menu degustacyjnego składającego się z około 6 drobnych posiłków serwowanych codziennie w innej restauracji. Wcześniej byliśmy na kaiseki w Kyoto w restauracji i taki zestaw dla 1 osoby kosztował 400-500 pln. Kaiseki należy w Japonii do dań luksusowych. Rezerwacji na kaiseki należy dokonać dzień wcześniej, gdyż składniki są dokładnie wyliczone na dany dzień. Dużo jest dań z surowych ryb, które wymagają najwyższej świeżości.

Do onsenu (basenu z gorącymi źródłami) Japończycy wchodzą nago i oczywiście kobiety i mężczyźni osobno. W naszym hotelu w głównym onsenie były wyznaczone godziny dla kobiet i mężczyzn. Na terenie hotelu były też inne onseny tylko dla kobiet lub tylko dla mężczyzn, więc można było całymi dniami moczyć się w gorących źródłach.

My do tego wybraliśmy pokój z takim prywatnym małym Onsenem, ale hotel dawał też możliwość wynajęcia na godziny prywatnego pokoju z Onsenem dla par. Możliwości było bardzo dużo.

Obsługa naszego hotelu była również wyjątkowa - nigdzie na świecie nikt się tak nami nie opiekował jak w japońskim Ryokanie. Wszystkie panie z obsługi były ubrane od rana do wieczora w przepiękne różowe kimona. Każdego dnia mieliśmy naszą "opiekunkę", która po powrocie do hotelu, prowadziła nas do pokoju, parzyła herbatę i sprawdzała, czy aby nam niczego nie brakuje. Pokazywała, gdzie mamy pidżamki, skarpetki i zestaw dentystyczny. Tłumaczyła, gdzie dziś będziemy mieli kolację i o której, kłaniając się podczas tego wszystkiego setki razy.

Poniżej zdjęcia wnętrz hotelu, ogrodów hotelowych, onsenów, obsługi i kolacji w formie kaiseki.

Herbaciarnia, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

Ogród japoński, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

Spa na dachu, Ryokan, Onsen, Fuji, Fujiyoshida, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Japan

Spa na dachu z widokiem na Fuji, Ryokan, Onsen, Fuji, Fujiyoshida, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Japan

Onsen w naszym pokoju, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

Nasz pokój, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

Nasz pokój z matami tatami na podłodze, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

Obsługa hotelu, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

Jak już wcześniej wspomniałam, w Ryokanie chodzi się w Yukacie, czyli takim japońskim szlafroczku. Na śniadanie, na spacer po ogrodzie i do SPA - wszędzie chodziło się w takiej Yukacie jak na zdjęciach poniżej. Mogliśmy się poczuć jak prawdziwi kuracjusze w sanatorium 🙂

Dostaliśmy również kapciuszki do chodzenia po hotelu - jednak przy wejściu do pokoju należało zdjąć buty (również kapcie). W Ryokanach pokoje wyścielane są matami tatami, po których nie można chodzić w żadnym obuwiu.

Yukata, Hotel Kaneyamaen & Bessho SASA, Fujiyoshida, Japan

W Ryokanie już pierwszego dnia mieliśmy miłą niespodziankę. Czekała na nas kolacja w restauracji podzielonej na małe prywatne pokoiki. Do każdego pokoju dedykowana była jedna kelnerka, która dbała o to, by nic nam nie brakowało. Tak przygotowany stół zastaliśmy po wejściu do restauracyjnego pokoiku. Kolacja składała się z kaiseki, czyli 6 japońskich dań degustacyjnych.

Było pięknie, pysznie i uroczo, choć niektórych dań naprawdę bałam się spróbować. Mam wrodzony stres przed próbowaniem nieznanych potraw i naprawdę muszę się długo zastanowić i nawąchać zanim spróbuje czegoś nowego, co w podróży zdarza się prawie codziennie 😉

Kolejnego dnia jedzenie serwowane mieliśmy w takiej samej formie, ale w innej restauracji - bardziej tradycyjnej ze stołami i krzesłami 🙂 A ostatniego dnia kolacja była serwowana w naszym pokoju, co nam się najbardziej podobało, bo mogliśmy się naprawdę zrelaksować.

A poniżej zdjęcia z kilku dań kaiseki, których prezentacja zrobiła na mnie największe wrażenie.